|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Oct 11, 2015 16:00:37 GMT
♥ Aamuiset valmennustunnit ♥
Pappilan Ponitallilla on myös mahdollisuus valmentautua aamuisin klo 9-11 tallin tuntiratsuilla. Valmennukset ovat loistava tilaisuus petrata vielä taitojaan kilpailuja varten tai paneutua tiiviimmin kehityskohtiin. Valmennustunneilla ratsastavat ratsastajat saavat valita millä ratsulla osallistuvat valmennukseen.
!! Valmennustunnit ratsastetaan 1-4 ratsukon ryhmissä ratsastajien toiveiden mukaan ja valmennustunteja järjestetään kysynnän mukaan. !!
Uudet ratsastustunnit ilmestyvät tähän viestiketjuun ilman ennakkovaroitusta. Kun uusi tunti ilmestyy, ei aiempiin tunteihin voi pääsääntöisesti enää osallistua. Minimiaika tuntien välissä on yksi viikko, joten jokaisella tuntilaisella on ainakin viikko valmistella tuntitarinaansa. Tunteihin voi siis osallistua niin kauan, kunnes seuraava tunti ilmestyy!
Antoisia valmennushetkiä! ♥ Raija, toimitusjohtaja
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 1, 2015 8:55:17 GMT
Erikoisvalmennus - Ratsastuskoulumestaruuksiin tähtäävä kouluvalmennus 1.11.2015 (valmentajana Inga Sundén) RKM-tarinavalmennus 1/5
Osallistuvat ratsukot: Grace - Rolle Joona - Vallu Nina - Mio
Aamutuimaan kello kymmeneltä ratsukot saapuvat maneesiin, jossa Inga heitä jo odotteleekin. Hän rupattelee ennakkotunnelmista mestaruuskilpailuihin liittyen samalla kun ratsastajat nousevat hevostensa selkään ja lähtevät kiertämään uraa pitkin ohjin. Koko maneesi on heidän käytössään ja tilasta ei ainakaan ole puutetta.
Inga kehoittaa ratsastajia verryttelemään hevoset omatoimisesti käynnissä ja ravissa vasemmassa kierroksessa. Hän tarkkailee ratsukoiden vahvuuksia ja kehittämiskohtia. Suunnanvaihto täyskaarrolla ja verryttelyä myös toiseen suuntaan. Toisinaan Inga ohjaa kaikkia tekemään samoja tehtäviä, kuten siirtymisiä tai avotaivutuksia.
Omatoimisen verryttelyn jälkeen Inga pyytää ratsukoita nostamaan oikean laukan. Ratsukot tekevät laukassa kumpaankiin päätyyn pääty-ympyrät, joissa kokoavat hevosia. Ingan haukankatse kalastelee virheitä myös laukassa, pistäkäähän parastanne siis!
Siirtyminen raviin, suunnanvaihto lävistäjällä jossa otetaan lisättyä ravia.
Sama laukkatehtävä toiseen suuntaan. Laukkojen jälkeen annetaan hevosten kävellä hetki pitkin ohjin, jolloin Inga antaa tiukat palautteet jokaiselle ratsukolle. "Sulla on ihan liian kova käsi, sä et anna tolle hevoselle yhtään tilaa", "Sulta unohtuu puolipidätteet jatkuvasti ja siksi sun hevonen tekee niin löysästi kaikki tehtävät", "Sä istut koko ajan hevosen liikettä vastaan"... Puuh, Inga tuumii. Näissä ratsukoissa on työstettävää.
Välikäyntien jälkeen jokaisella on tuoreessa muistissa Ingan ikävät sanat heidän heikkouksistaan ja toivottavasti he myös muistavat kiinnittää niihin huomiota (sillä jos eivät, niin Inga kyllä taatusti heitä siitä muistuttaa). Tehdään käynnissä ja ravissa väistöjä uralta keskemmälle maneesiin aina lyhyen sivujen jälkeen ja pitkän sivun puolesta välistä väistetään takaisin. Muistakaa hyvä suoristus!
Kellon tikittäessä kovaa vauhtia eteenpäin on aika ottaa viimeiset laukat ennen loppuverryttelyjä. Tehdään käynti-laukka-siirtymisiä omaan tahtiin ja uralta saa poistua esimerkiksi voltille tai pääty-ympyrälle.
(Osallistujista kolme tavoittelee He A-luokkaa ja kaksi starttaa He B-luokassa. Siksi tänään ei vielä käydä kilpailtavia ratoja läpi, vaan Inga antaa kaikille kotiläksyksi opetella ulkoa kilpailtava kouluratsastusrata.)
Vastausaikaa valmennustarinan kirjoittamiseen on 8.11.2015 asti.
|
|
Grace
Peruspappilalainen
You make me wanna "tsss" one more night
|
Post by Grace on Nov 8, 2015 14:12:59 GMT
1.11.2015 HeA-kouluvalmennus — Rolle
Ratsastuskoulumestaruuksiin tuli osallistuttua puoliksi vahingossa. Kun olin mennyt pohtimaan asiaa ääneen Helenan ollessa kuuloetäisyydellä, mä olin saanut sellaisen motivaatiopuheen että menin laittamaan nimeni listaan heti. Ensinhän mä halusin kokeilla Rosaa, mutta vietettyäni yhden tunnin maneesin katsomossa Joonan vieressä kävin vaihtamassa Rolleen.
Mä en ole muuten katunut ratsuvalintaa ollenkaan. Täytyy myöntää, että mä en ole kertaakaan ratsastanut Rollella. Syytän siitä sitä, että kaikki muut toivovat näitä "parempia" hevosia, ja mä olen aina sanonut Ingalle että kunhan nyt jonkun lykkää. Mutta ei vitsi mun silmät tuikki, kun sain taluttaa kimon ruunan kentälle Vallun keikkuvan takapuolen perässä.
Heti ensimmäiseksi mä koin kulttuurishokin - oon ratsastellut liikaa Kyllin ja Zaken kaltaisilla hevoskavereilla. Rolle tuntui melkein automaattiselta kun se kulki kauniista pyynnöstä reippaasti eteenpäin, joten päädyin johonkin euforiseen tilaan ja keskittyminen pääsi horjahtelemaan. Laukkaan nousin liian kovasta vauhdista, ja Inga kuittaili muutenkin että vauhtia löytyi liikaa.
Ensimmäisten laukkojen jälkeen kaikilla oli posket punaisena - osittain turhautumisesta, ja jopa mua ärsytti. Päässä kaikui jatkuvasti Ingan huudot ("Puolipidätteet! Grace, nyt ei oi oikea aika ajatella mitään Harry Styleseja! Et kai oikeasti aio mennä tollasta laukkaa kisoissa?") joista ainutkaan ei ollut ollut positiivisesta päästä. Lisäksi mun piti saada jalustimia enemmän varpaille, kantapäätä täytyi nostaa eikä polvetkaan saisi puristaa satulaa.
Mun mielestä väistöt tuntui ihan hyvältä, mutta Ingan haukankatse tarttui pikkuriikkisiinkin yksityiskohtiin. Mä vähän toivoin, ettei hän istuisi tuomaristossa missään osakilpailussa. Muiden tallien edustajat pelkäisivät hänen antavan etua pappilalaisille, mutta oikeasti Inga olisi meitä kohtaan ainakin viisi kertaa kriittisempi...
Tunnin päätteeksi tehtiin itsenäiset loppuverkat, ja mä yritin kiinnittää huomiota kaikkiin niihin asioihin joihin Inga oli tunnin aikana takertunut tiukasti. Rollen suu oli vaahdonnut hieman ja kimo karva oli hiestä tummana satulan alta, joten pääsin pesuhommiinkin. Onneksi kaikki valmennuksessa olleet hevoset oli napattu pois ensimmäiseltä tunnilta, oli aikaa hinkata pois ihanat hikitahrat...
MITÄ MUN JA ROLLEN PITÄIS SITTEN TREENATA? * oikea rytmi (ja ne puolipidätteet) ja notkeus * mun istunta, erityisesti missä kädet huitelee * hepan ja ratsastajan välinen yhteys
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 8, 2015 17:58:28 GMT
|
|
|
Post by Joona on Nov 8, 2015 21:06:51 GMT
Ratsastuskoulumestaruuksiin tähtäävä kouluvalmennus 1.11.2015 Se oli vähän kuin olisin palannut kotiin. Vallu oli niin tuttu ja turvallinen, kaikista meidän kokemista hankaluuksista huolimatta SE hevonen. Ehkä siinä olikin se juttu. Vallussa oli tekemistä, mutta se myös palkitsi. Jos Raija joskus päättäisi myydä Vallun, mä joko ostaisin sen tai kidnappaisin piiloon meidän takapihalle. Inga tosin ei tuntunut olevan ihan samaa mieltä meidän sielunkumppanuudesta (siis mun ja Vallun, ei mun ja Ingan!), koska rääkyi kuin pahinkin kidutettava harakka koko tunnin. Mun lentosuukot eivät saaneet aikaan kuin vain lisää rääkymistä, etten muka ottanut tätä tosissani ja että se heittäisi mut pihalle jos en alkaisi kuunnella sen neuvoja. Musta se oli aika tarpeetonta, koska mähän olin kärkkynyt mestaruuksiin osallistumista ikuisuuden ja en kertaakaan antanut Ingan haukansilmien havaitsemia virheitä korjaamatta. Ingan silmienpyörittely tosin antoi sekin ymmärtää, etten mä ollutkaan sen lempioppilas. Tietenkin olin!Meidän suurin ongelma oli nopeasti selvitetty; huolimattomuus. Huolimattomuus siirtymisissä, käännöksissä, valmisteluissa, kaikessa. Ei mitään suunnatonta huolimattomuutta, mutta sellaista minkä takia kouluradoilla menetetään pisteitä. ”Sä oot niin tyypillinen miesratsastaja”, Inga sätti menemään. ”Kyllähän sä osaat jos viitsisit, mutta ei, pitää roiskia vaan menemään miten sattuu!” Ehkä se oli kehu (siis you know, ehkä jopa osaisin), mutta saarnan jatkuessa jostain mun pakkomielteestä mennä täysiä ja korkeista esteistä, mä koetin ryhdistäytyä taas kerran. Meidän väistöt poikittivat hieman liikaa ja olivat liian kiireisiä, mutta hioituivat lopulta jopa Ingaa miellyttäviksi. Ainakin vähän. Käynnistä laukkaan siirtymiset taas olivat niin meidän tehtävä. Ei siinä mielessä, että se olisi alusta asti sujunut ongelmitta, päinvastoin. Ne vaativat paljon huolellisuutta, vaativat multa sitä. Vallu varsinkin oli hevonen, jonka kanssa hätäily ei koskaan johtanut mihinkään hyvään. Monesti meidän nostot levisivätkin käsistä ja paketti hajosi täysin. Loppuverryttelyssä oli kuitenkin fiilis, että sinä päivänä oli saavuttanut jotain. Vallu kulki rentona pärskien, kun annoin sille vähän enemmän ohjaa. Se venytti kaulaansa tyytyväisenä, mutta vastoin kaikkien, tai no, Ingan, odotuksia Vallu ei kiihdyttänyt vauhtiaan lainkaan. Taputin sitä nopeasti sisäkädellä kaulalle. Oli meillä ehkä parempiakin päiviä ollut, mutta tää oli kyllä opettavaisten rankingin kärkisijoilla. Ehdottomasti Top5. Tosin kun huomautin Ingalle sen suupieleen ihan varmasti nousseesta hymynkareesta lähti se varoittavasti meitä kohti mun puolivälissä valmennusta luovuttamani kouluraippa kädessään. Mitkä ovat kehittämiskohdat sinun ja ratsusi kohdalla?Kärsivällisyys, huolellisuus, rentous. Täsmällisyys kaikessa tekemisessä, hyvät valmistelut.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 8, 2015 21:47:19 GMT
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 9, 2015 8:47:48 GMT
Nlmi listaan valmennus mestaruuskisoihin tähtääville ratsukoille 9.11.2015 RKM-nimilistaan-valmennus 1/5
Osallistuminen kuitataan ilmoittamalla itsensä ja kisahevosensa tähän valmennukseen. Ratsukot saavat suorituksistaan kommentit.
Valmentajana jatkaa Inga Sundén.
Jatketaan alkukäyntien jälkeen siitä mihin viimeeksi jäätiin. Jokaisella ratsukolla on oma henkilökohtainen kehityskohtansa, johon tänään kiinnitetään erityistä huomiota.
Alkuverryttelyt käynnissä ja ravissa temponvaihteluita ja avotaivutuksia tehden. Suoritetaan myös väistöjä ravissa molempiin suuntiin, ennen kuin otetaan omatoimisesti laukkaa ympäri maneesia.
Tänään ratsastetaan kilpailtavat kouluradat läpi. Neljä HeA-rataa ja yksi HeB.
Ja Ingan käsissä oleva raippa viuhuu jokaiselle, joka ei ole tehnyt kotiläksyjään!
Ilmoittautumisaikaa 14.11.2015 asti.
|
|
Nina
Tallitiimiläinen
Rollen ykkönen ♥
|
Post by Nina on Nov 9, 2015 11:25:48 GMT
Nina ja Mio osallistuu nimilistaan valmennukseen harmi että ensimmäinen valmennus meni ohi kun ei olisi ollut mahdollista päästä koneelle kuin vasta tänään kun kiireitä ollut :/ noh, minkäs teet
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 9, 2015 18:17:18 GMT
Nina voi kirjoittaa ekan valmennuksen näin jälkikäteenkin. Ovat kuitenkin hyvin arvokkaita menestystä ajatellen ;-)
|
|
Grace
Peruspappilalainen
You make me wanna "tsss" one more night
|
Post by Grace on Nov 9, 2015 18:21:05 GMT
Grace tulee Rollella 9.11. järjestettävään nimi listaan-valkkaan, toivottavasti rata on hyvin mielessä... : D
|
|
|
Post by Joona on Nov 9, 2015 18:48:48 GMT
Joona ja Vallu valmennukseen 9.11.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 10, 2015 8:28:10 GMT
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 10, 2015 18:04:45 GMT
Estevalmennus mestaruuskisoihin tähtääville - valmentajana Raija Pappila (11.11.2015) RKM-tarinavalmennus 2/5
Valmennukseen osallistuvat ratsukot: Joona - Vallu (esteet 80cm) Grace - Rolle (esteet 80cm) Nina - Mio (esteet 60cm)
Kiireinen Raija on lupautunut vetämään Pappilassa muutaman estevalmennuksen kilparatsukoille ja hän on asettanut valmennuksen ajaksi 8:30. Täsmällisesti puolelta maneesiin ja 60 minuutin jälkeen kohti seuraavaa paikkaa. Valmennuksen aikana Raija kaikesta huolimatta antoi kaiken keskittymisensä ratsukoihin!
Alkuverrytellään hevoset keskiympyrällä ja kahdella pääty-ympyrällä. Avut läpi jokaisessa askellajissa, väistätystä ja taivutusta ympyrän sisälle ja sieltä ulos, kaasun ja jarrun testaus. Pari verryttelyhyppyä 60cm pystyllä, jonka jälkeen siirrytään ratsastamaan 8 esteen esterataa. Esteitä ei tänään hypätä maksimikorkeudella, vaan astetta pienempiä sillä tarkoituksena on ratsastaa mahdollisimman tiukkoja reittejä ja sitä kautta nopeita ratoja.
Siisti ratsastus on Raijalle kuitenkin kaiken A&O. Kukaan ei saa porhaltaa tuhatta ja sataa kolistellen puomeja! Mieluummin hillitympi vauhti, tarkat valmistelut ennen estettä. Raija toivoo oppilailtaan luovuutta ja rohkeutta tievalinnoissa rataa ratsastaessa, mutta antaa varmasti heti palautetta jos tilanteeseen olisi löytynyt joku parempikin ratkaisu.
Kahdeksan esteen esteradassa on ristikko, neljä pystyä, kaksi okseria ja yksi muuri. Hurrrrja muuri suoraansanoen! Rataa lasketaan Ninalle ja Miolle 60cm korkeuteen.
Loppuverryttelyt eteen-alas kevyessä ravissa loivia kiemurauria, kahdeksikkoja ja ympyröitä hyödyntäen.
|
|
Idalie
Uusi tallilainen
Do & Idalie - kakkospari 25.10.15 ---> forever ♥
|
Post by Idalie on Nov 14, 2015 9:40:37 GMT
Voinko mä kirjoittaa nuo edelliset valmennukset jälkikäteen, laitoinkin sulle viestiä, että en nettiongelmien takia voinut kirjoittaa? =)
edit// osallistun näihin kaikkkiin valmennuksiin Kossulla!
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 14, 2015 9:53:14 GMT
Voi vielä kirjoittaa! :-)
|
|