Nina
Tallitiimiläinen
Rollen ykkönen ♥
|
Post by Nina on Nov 15, 2015 11:41:58 GMT
Erikoisvalmennus - Ratsastuskoulumestaruuksiin tähtäävä kouluvalmennus 1.11.2015 (valmentajana Inga Sundén)
En ollut ratsastanut poneilla ties kuinka pitkään aikaan ja varsinkin niin pienellä kuin Mio joten olin hieman jännittynyt kun ensimmäinen valmennuspäivä koitti. Olin päättänyt tehdä kaikkeni jotta onnistuisimme mestaruuskilpailuissa joten keskityin täysillä tuleviin koitoksiin. Olin tallilla tuntia ennen valmennuksen alkua ja hoidin kiltin ruunan perusteellisesti ennen maneesiin siirtymistä.
Maneesissa kiristin ponin satulavyön ja mittasin jalustimet sopivan pituisiksi ennenkuin nousin selkään. Mio seisoi kiltisti paikalla koko ajan kunnes lähdimme kävemään uraa pitkin. Koko verryttelyn ajan Mio oli hieman nihkeä ja sain antaa reippaita apuja että sain sen kulkemaan reippaassa tahdissa. Jo verryttelyssä Inga huusi jokaiselle ohjeita ja sain itsekin kuulla kuinka en saanut pidettyä ponia edes kunnon ravissa ja kuinka istuntani oli hieman kehno. Yritäpä itse istua ponin ravissa ensimmäistä kertaa ties kuinka pitkään aikaan!
Alkuverkkojen jälkeen nostettiin laukka ja taas Inga rääkyi naama punaisena kuinka Mio rikkoi laukan muutamaan kertaan enkä saanut koottua sitä kunnolla. Hiki valui kun taistelin tahmean ponin kanssa ja vihdoinkin sainkin sen liikkumaan reippaassa tahdissa eikä Inga enää ruoskinut minua ihan niin pahasti kuin alkuun. Harjoitus otettiin vielä toiseen suuntaan ennenkuin annoimme ratsujen kävellä pitkin ohjin. Saimme kaikki kuulla Ingan kovia sanoja siitä mitä kukakin tekee väärin ja meinasin jo läkähtyä kun jatkoimme työskentelyä. Väistöt onneksi sujuivat jo vähän paremmin kuin edelliset harjoitukset kun sain paremman tuntuman Mioon. Lopussa otimme vielä viimeiset laukat ja siirtymiset.
Valmennuksen ja loppuverkkojen jälkeen olin uupunut kun talutin Mion talliin, mutta olin onnellinen sillä olin selvinnyt hengissä ekasta valmennuksesta.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 15, 2015 12:18:46 GMT
|
|
Grace
Peruspappilalainen
You make me wanna "tsss" one more night
|
Post by Grace on Nov 18, 2015 14:43:02 GMT
Ratsastuskoulumestaruuksiin tähtäävä estevalmennus 11.11.2015 (Rollella)Olihan se hienoa, että Raija pääsi pitämään meille valmennusta. Koko maneesi hiljeni kunnioittavasti katsomaan tallin omistajaa, varmasti miettien olisiko kyseessä Ingan kaltainen rääkyvä pilkunviilaaja vai Helenan tapainen lempeämpi täti-ihminen. Alkuverryttelyt tehtiin ympyröillä, ja hetken unenpöpperöisyyden jälkeen Rollen korvat alkoivat osoittaa eteenpäin. Puoli tuntia sitten karsinasta kiskotut ratsut vaativat reipasta pohkeenkäyttöä, mutta kaikki varmasti heräsivät viimeistään siinä vaiheessa kun Raija ryhtyi kokoamaan esteitä maneesiin. Lyhyesti sanottuna Rolle tuntui alkuverkassa oikein hyvältä, taivutukset olivat hieman hankalampia vasemmassa kierroksessa, sillä luonnollisesti tallin laadukkainkin ratsu oli vino johonkin suuntaan. Kunhan unihiekan saatin sekä ratsastajan että hevosen silmistä pois, kaikki sujui oikein hyvin. Alkuverryttelyyn oli varattu 60-senttinen pysty, jonka Rolle ylitti rennosti - loistava tilaisuus mulle, jotta saisin harjoiteltua niitä surullisenkuuluisia puolipidätteitä. Päivän aiheena oli päällimmäisenä mahdollisimman tiukkojen teiden löytäminen, joka oli ainakin Ingan mukaan mun ja Rollen heikkous. Ensimmäisissä osakilpailuissa Rollen kokoinen järkäle oli tuntunut raskaalta kääntää, sillä hevosellä oli huomattavasti enemmän vauhtia ja innokkuutta, kun se tajusi olevansa tärkeissä kilpailuissa. Ensimmäiset hypyt menivät vähän löysäillen, ja Raijan haukankatse nappasi niin monta virhettä esimerkiksi mun käsien asennosta, että kunnollisen selityksen jälkeen mä tunsin oloni melkein nolostuneeksi. Syytin lyhyiksi jääneitä unia, mutta "tekosyyt" ei tainneet mennä meidän valmentajalle läpi. Vauhtia piti saada lisää, ja mun piti erityisesti kiinnittää huomiota ajoitukseen. Kun aloimme viimein hyppäämään koko rataa, Raijalla oli vaikka kuinka paljon neuvottavaa, mitä tuli mun teihin. Nopeammin, rohkeammin, mutta silti siistimmin? Mua huvitti vähän, kun valmentaja vertasi esteratsastusta imurointiin - eihän kotonakaan jätetty kulmia pölyttymään, vaan ne käytiin yhtä tarkasti läpi kuin muu lattia. Eivät ne esteet kuulemma päälle hypänneet, vaikka ratsastikin kymmenen sentin päästä. Muuri oli mulle suhteellisen uusi tuttavuus, eipä ole tullut yli puolimetristä pahvilaatikkohäkkyrää hypättyä. Rollekin tuntui ottavan kiinteän näköisen esteen vähän vakavammin kuin pystyt ja okserit, ja pari kertaa kimon lähtiessä aggressiivisemmin hyppyyn mullakin oli vaikeuksia päästä mukaan. Viimeisellä radalla meillä sujui muurikin suhteellisen hyvin, ja saatiin lopulta vähän kiitosta teistäkin. Raija kyllä muistutteli vielä puolipidätteistä mulle, kun ruvettiin tekemään loppuverkkaa eteen-alas-tyylillä. Kiitos valmennuksesta, oli mahtavaa jälleen tavata tallin mystinen omistajakin! (; (kuvan väritys on ihan omaa käsialaa, mutta lineartin on tehnyt Vox-Morda.)
|
|
Nina
Tallitiimiläinen
Rollen ykkönen ♥
|
Post by Nina on Nov 18, 2015 15:56:08 GMT
Estevalmennus mestaruuskisoihin tähtääville - valmentajana Raija Pappila (11.11.2015)
Mio oli tänään pirteämmällä tuulella kun talutin sen aikaisin aamulla maneesiin. Jännitin enemmän kuin viime kerralla sillä tällä kertaa meitä valmentaisi itse tallin omistaja Raija. Poniruuna aisti pienen kuplimisen mahassani ja teki iloisia pyrähdyksiä raville kun olisi pitänyt vain kävellä. Keski- ja pääty-ympyröillä Mio taipui mukavasti eikä poni kulkenut tällä kertaa tahmaisesti joten pystyin jopa istumaan sen selässä normaalimmin.
Alkuverkkojen jälkeen päästiin työntekoon ja jännitin omaa vuoroani. Verkkahypyt sujuivat meidän osalta aika vauhdikkaissa merkeissä ja sain kuulla paljon siitä kuinka pitäisi saada avut paremmin läpi ja poni paremmin kuulolle. Itse ratsastettava rata sujui hieman hillitymmin, mutta ristikon poni hyppäsi liioitellunkin korkealta ja menetin hieman tasapainoani. Sain sen kuitenkin korjattua ennen seuraavia esteitä jotka menivät jo paljonkin paremmin. Muurieste oli tosin meille molemmille aika jännittävä ja ensimmäisellä kerralla Mio teki äkkipysähdyksen esteen eteen ja rojahdin ponin kaulalle. Piru vieköön! Otin lähestymisen uusiksi Raijan huudellessa neuvoja ja rohkaisun ja tuen myötä pieni poni hyppäsi esteen rohkeasti. Näköjään Mio tarvitsi vähän erikoisemmilla esteillä enemmän tukea, mutta eiköhän tämäkin korjaannu kun päästään treenailemaan kunnolla.
Loppuverkat suoritettiin kevyessä ravissa ja annoin loppujen lopuksi hyvin suoriutumeen ponin venytellä kaulaansa oikein kunnolla. Kunnon jäähyttelyjen jälkeen hyppäsin alas selästä, nostin jalustimet, löysäsin satulavyön ja talutin ruunan talliin jossa se sai ansaitun levon ja rentoutuksen huolellisen harjauksen myötä.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 20, 2015 17:53:36 GMT
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 20, 2015 18:05:08 GMT
Nimi listaan- estevalmennus ratsastuskoulumestaruuksiin osallistuville ratsukoille 20.11.2015 RKM-nimilistaan-valmennus 2/5
Valmentajana tallin toimitusjohtaja, Raija Pappila.
Perjantaiaamu pistetään käyntiin kymmenen maissa estevalmennuksen merkeissä. Raija saapuu liukkaista autoteistä johtuen myöhässä ja ratsukot ovat ehtineet verrytellä hevosia jo vartin verran itsenäisesti Kaislan välillä kurkkiessa kaiken olevan ookoo. Raijan saapuessa aletaan heti hommiin ja aloitetaan harjoittelemaan hyviä ponnistuspaikkoja. Moni tuntihevosista käy niin kierroksilla nähdessään esteitä, että ne alkavat hosua kiireissään ja ponnistavat liian kaukaa/läheltä.
Raija rakentaa aluksi yhden 70cm pystyn ja sen perään 90cm pystyn toiselle pitkälle sivulle (Miolla ja Ninalla esteiden korkeudet 50cm ja 70cm). Aluksi esteiden edessä on ponnistuspuomit, mutta muutaman harjoituskerran jälkeen ne voidaan poistaa. Esteiden väliin tulee kolme laukka-askelta hevosilla ja Miolla neljä lienee sopiva määrä.
Näiden harjoittelujen jälkeen rakennetaan pieni kuuden esteen sarja (aiemmin hypätyt kaksi pystyä pitkällä sivulla, okseri lävistäjällä, pystyt molemmilla lyhyillä sivuilla ja muuri toisella pitkällä sivulla). Nopeuden sijasta keskitytään ponnistuspaikkoihin ja tarkkaan ratsastukseen. Yksikään ei kaahota esteelle tai tulee tupenrapinat!!
Loppuverryttelyt eteen-alas ja kiitokset valmennuksesta.
Ilmoittautuneet: Nina - Mio Grace - Rolle Joona - Vallu
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 20, 2015 23:20:49 GMT
Nimi listaan-kouluvalmennus Vaahterapolun ratsastuskoululla 5.12RKM-nimilistaan-valmennus 3/5 Nopeimmat ehtivät osallistua myös Vaahterapolun tallilla järjestettävään mestaruuskisoihin tähtäävään valmennukseen. Ilmoittautuneet (TÄYNNÄ): Nina - Mio Joona - Vallu Grace - Rolle Ilmoittaudu täällä
|
|
Nina
Tallitiimiläinen
Rollen ykkönen ♥
|
Post by Nina on Nov 21, 2015 7:10:14 GMT
Nina ja Mio mukana nimi listaan estevalmennuksessa
|
|
Grace
Peruspappilalainen
|
Post by Grace on Nov 21, 2015 20:31:34 GMT
Grace ja Rolle nimi listaan-estevalkkaan, miten nyt väliin vois jättää
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 21, 2015 21:02:15 GMT
|
|
|
Post by Joona on Nov 21, 2015 21:43:49 GMT
Joona ja Vallu nimi listaan -valmennukseen! Vaadin saada myös vielä suorittaa toi 11.11. estevalmennus.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 21, 2015 21:46:35 GMT
Toki jos intoa riittää niin myös rästiin jääneitä valmennuksia voi suorittaa :-)
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 24, 2015 17:29:31 GMT
Nimi listaan- valmennuksia Susikalliossa 29.11.2015RKM-nimilistaan-valmennus 4/5 ja 5/5 Osallistu omatoimisesti täällä. Osallistujat: Grace & Rolle Nina & Mio
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 29, 2015 9:20:22 GMT
Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville - valmentajana Noora Terhinmäki (30.11.2015) RKM-tarinavalmennus 3/5
Osallistujat: Nina - Mio (He B) Grace - Rolle (He A) Joona - Vallu (He A)
"Lennokkuutta! Vetreyttä! Pyöreyttä! Rentoutta!" kiekaisee Noora mikrofooniinsa yhden kilpailijan kysyessä tämän päivän tavotteita. Radat on ratsastettu jo aiemmin läpi, niitä hiotaan taas ensi kerralla. Radan ratsastus on kuitenkin kuin kirsikka kakun päälle, sillä oikeiden teiden ratsastaminen ei vielä vie ketään voittoon. Ratsukon tulee toimia hyvässä yhteistyössä, eleettömästi, rennosti... Etenkin näille kankeille ja elämäänsä kyllästyneille tuntsareille sana "lennokas" on täysin vieras.
Ratsastetaan hevoset pyöreiksi tekemällä paljon voltteja, pääty-ympyröitä ja kaarevia kiemurauria. Hetken päästä voi lisätä myös väistöjä mukaan. Noora tarttuu pienimpiinkin virheisiin, auta armias jos istut yhtään etukenossa tai et pyydä ratsuasi riittävästi eteenpäin! Tehdään paljon puolipidätteitä, kootaan hevosia pikkuhiljaa ja yritetään saada liikettä enemmän ylös, kuin eteen. Mion kanssa tämä etenkin on vaikeaa, sillä sillä ei tunnu olevan muuta päämäärää kuin juosta täysiä eteenpäin aina kun mahdollista.
Siirretään hevoset käyntiin ja otetaan myötälaukkaa muutama kierros, päätyihin isot voltit ja pitkille sivuille lisätään vähän tempoa ja ohjaa. Kun lihakset ovat laukasta lämmenneet, otetaan vastalaukkaa keskiympyrällä ja pääty-ympyröillä (Mion ei tarvitse mennä pitkiä pätkiä vastalaukkaa, sen tasapaino ei vielä oikein riitä tähän tehtävään). Vuoronperään isonnetaan ympyrää ja taas supistetaan ympyrää, käyttäen apuna painoa ja hienonhienoja pohje- ja ohjasapuja.
Laukan jälkeen tehdään vielä sulkutaivutuksia (Mio ja Kossu voivat tehdä avotaivutuksia) uralla harjoitusravissa, jonka jälkeen annetaan pidempää ohjaa, ja hevoset saavat myödätä koko selällään.
Onko tunnin lopussa letkeitä ja rentoina päristeleviä ratsuja? ;-)
|
|
Grace
Peruspappilalainen
|
Post by Grace on Nov 29, 2015 11:30:37 GMT
Ratsastukoulumestaruuksiin tähtäävä kouluvalmennus 30.11.2015 (Rollella)
"GRACE! MISSÄ SUN JALAT HUOJUU! JA MÄ OON SANONU NIISTÄ PUOLIPIDÄTTEISTÄ ALUSTA ASTI!"
Älkää nyt saako slaagia, mutta mä tykkään Noorasta. Mun mielestä sen tapa opettaa oli melkein niin huvittava että jopa halusi tehdä miten se käski. Rolle pärski valkoista vaahtoa ryntäilleen ja laukkasi pitkää sivua saavuttaen edellä tikittävää Mioa askel askeleelta. Käänsin ison voltin kohti kentän keskustaa ja kiinnitin huomiota asetuksiin, jotka oli multa jääneet viime kisoissa aika lailla tekemättä kun oli ollut liikaa ajateltavaa. Nooran katse poltti reikää mun selkään kun voltin kahdesta kaaresta toinen jäi muutaman asteen tiukemmaksi kuin toinen.
"OTA VOLTTI UUDESTAAN! JA JOONA, KATSE POIS JASSUN PERSEESTÄ, MÄ NÄÄN KYLLÄ MITÄ SÄ YRITÄT!" Noora rääkyi niin, että maneesin kaiuttimet särisi. Tyrskähdin jotakin naurahduksentapaista samalla kun käänsin Rollen uudelle voltille ja tällä kertaa yritin muistaa painoavutkin, ettei voltista tulisi kananmunan muotoista. Päästessäni takaisin uralle mä melkein näin Nooran nyökkäilevän suu tiukkana viivana, mutta saatoin vain kuvitella sen. Tai sitten se vain luuli, ettei kukaan nähnyt. Lennokkuus taisi olla päivän sana, joten annoin pohjetta Rollelle ja annoin sen mennä ihan niin lujaa kuin huvitti, kunhan homma pysyi suhteellisen hyvin kontrollissa. Nooralta tuli tietysti heti noottia siitä, mutta ainakin Rolle sai olla yhtä lennokas kuin keijukainen sen yhden pitkän sivun ajan.
Vastalaukat tuntuivat sujuvan hyvin kaikilta. Mä tiesin vasemman puolen olevan Rollella heikompi, ja siinä se tarvitsikin paljon enemmän apua - toisin sanoen Noora rääkyi vähän enemmän meille. Loppujen lopuksi jopa tiukka opettajantapainenkin jupisi meille, että kyllä tuollaisella voisi EHKÄ saada pari pistettä. Oon varmaan sanonut tän aikaisemminkin, mutta oon niin helpottunut ettei Pappilan opet tuomaroineet ratsastuskoulumestaruuksissa.
Kun me muutamien sulkutaivutusten jälkeen (ne ei oo suoraan sanoen mun vahvuus, ja sen huomasi Nooran volyymitasosta) annettiin pitkät ohjat ja ratsastettiin loppukäyntejä, Rollen ryntäät olivat värjäytyneet kuivuneesta vaahdosta hieman vihertävänruskeiksi. Taputin ruunaa kaulalle tyytyväisenä, kun se pärskähteli oikein olan takaa, enkä voinut olla miettimättä millainen ihana hikikampaus mun kypärän alta paljastuisikaan.
|
|