|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 29, 2015 11:43:50 GMT
|
|
Nina
Tallitiimiläinen
Rollen ykkönen ♥
|
Post by Nina on Nov 29, 2015 12:01:28 GMT
Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville - valmentajana Noora Terhinmäki (30.11.2015)
Tänään kuulemma pitäisi saada ratsut rennoiksi ja letkeiksi, ei jumankekka. Valmennus alotettiin volteilla, pääty-ympyröillä ja kaarevilla kiemuraurilla. Yritäpä tässä keskittyä kun on niin väsynyt ettei ajatukset pysy kasassa ja kädet ja jalat kulkivat vähän missä sattuu. Sainkin kuulla vähän liikaakin niistä ja jouduin tekemään oikeasti töitä saadakseni ne pysymään oikein ja poninkin kulkemaan toivotulla tavalla. Usein Mio onnistui rikkomaan halutun askellajin kun kädet ja jalat ei oikein pystyneet yhteistyöhön jotta tempo pysyisi sopivana ja tuntui että Noora räjähtäisi kohta kun minulla kaikki näytti menevän pieleen mikä vain voi. Naama punaisena työskentelin reippaan ponin selässä ja luojan kiitos sain kasattua itseäni sen verran että harjoitus alkoi sujua sillä voin vaikka vannoa että Nooralla oli enää yksi hermo jäljellä. Tuli kyllä todellakin huomattua että meistä halutaan kaikki parhaat puolet esiin ja piiskata hyviin suorituksiin.
Kokoaminenkaan ei oikein sujuneet alkuun niin kuin olisi pitänyt, mutta yritin parhaani ja sain kun sainkin edes joten kuten koottua kirjavan ratsuni enkä onnistunut sohaisemaan Nooran viimeiseen hermoon. Loppua kohden valmennus alkoi sujua jo paljon paremmin ja harjoitus sai luojan kiitos onnellisen lopun. Ehkä meillä on mahdollisuus vielä menestyä.
...anteeksi, kovin pitkiä ja hyviä tekstejä en ehdi kirjoitella kun kiirettä pukkaa taas...
|
|
Grace
Peruspappilalainen
You make me wanna "tsss" one more night
|
Post by Grace on Nov 30, 2015 6:19:04 GMT
Hei, mietin tässä, että lasketaanko Susikallion valmennukset yhdeks vai kahdeksi valkaksi, kun siellä on kuitenkin este- ja kouluvalkka? Tajusin tän joskus yöllä myöhään ja oli pakko saada selville (:
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 30, 2015 6:44:57 GMT
Haaa! Hyvä huomio! Kyllä ne kaksi eri valmennusta mielestäni ovat, pitääkin korjailla tuota tietoa tänne :-)
|
|
|
Post by Joona on Dec 14, 2015 19:15:51 GMT
11. marraskuuta 2015 Estevalmennus mestaruuskisoihin tähtääville
Jos hevonen oli ratsastajansa peili, oli Vallu neljän seinän sisälle sulkeva peileistä rakennettu koppi, joka löysi susta kaikki virheet. Esteillä se osasi olla tuntihevoseksi yllättävän armoton mitä ratsastajan virheisiin tuli. Jos pidit sitä liikaa ohjilla, se ei hypännyt. Jos taas kadotit tuntuman kokonaan, se ei hypännyt. Jos et pitänyt pohkeita kiinni, se ei hypännyt. Jos teit yleensäkin mitä tahansa täydellisestä istunnasta poikkeavaa, se ei hypännyt.
Ehkä siihen tosiaan oli syy, että mä tunnuin tippuvan Vallulta aina silloin tällöin.
Mä en varmaan ollut ikinä oppinut istumaan hevosen kyydissä kuten Vallun kyydissä. Oliko muka parempaa motivaation lähdettä kuin tietää, että jos et nyt tee just niin kuin sanotaan, oot pian maistelemassa maneesin hiekkaa? Lisäksi mä taisin viimeksi eilen kompastuessani luokassa jonkun laukkuun rääkäistä "kakku", mikä taisi olla ainut kerta kun joku puhui sen hissan tunnin aikana. Jätkien reaktiot oli aika huvittuneet, kun kerroin syyn mun uusimpaan leivonnaisihastukseen. Toisaalta mun tarvitsi vain kuvailla viimeksi mun takapuoleen ilmestynyttä mustelmaa, kun olin tippunut.
No, #lajinhelppousviehättää.
Mä en tiedä, oliko se kolmas voima vai näyttämisenhalu BOSS-Raijalle, mutta sinä päivänä meillä meni mun mielestä hyvin. Ehkä vähän, öh, varomattomasti, eikä me oltu siitä huolellisemmasta päästä, mutta meillä oli verkasta saakka hyvä tatsi siihen päivään. Jos mä jotain ratsastajana olin, olin mä rohkea. Jotenkin mä sain sen siirrettyä sen rohkeuden myös joskus epävarmaan Valluun, joka oli ihan tiikeri. Mä pidin sen hyvin ohjan ja pohkeen välissä, jolloin siitä tuli ihan maailman pelottominen hevonen, joka hyppäsi siitä mistä pyysit. Se tunne oli musta hyvä - mä olin tippunut Vallun selästä niin monta kertaa mätkähtäen yksin esteen toiselle puolelle tai sen tehdessä nopean sivuloikan, että oli ihan mieletön tunne kun pystyit tuomaan hevosen varmana esteelle melkein mistä vain.
Vaikka tietenkin mä olisin voinut olla vähän vähemmän sinkoamatta hyppyihin mukaan, pitää jalat paremmin paikoillaan, keskittyä suorempiin lähestymisiin ja ties mihin. Toistan, #lajihelppousviehättää.
Mutta kun epävarma hevonen ylittää muurin kuin se olisi kenttähevosena elänyt, on fiilis aika mieletön. Sen verran, että unohdat hämmennyksessä miten ratsastetaan ja vaikka oli ihan hyvä idea taputtaa hevosta kaulalle, olisi ehkä myös kannattanut varautua mahdolliseen ilopukkiin. Ilonpilaajana mun on kuitenkin kerrottava, etten tippunut. Raija sen sijaan nauroi mulle monta minuuttia, kun hoipuin selässä epätasapainossa koettaen saada jonkinlaista kontaktia esim. mun hevoseen. Vilkaisin tallinomistajaa kypärän lipan alta huvittuneena sen yhä räkättäessä.
Opettajissa oli puuma, tiukkis, Inga, jota ei kuvannut mikään. Sekopää tästä puuttuikin.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 15, 2015 17:01:46 GMT
Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville - valmentajana Raija Pappila (04.12.2015) RKM-tarinavalmennus 4/5
Osallistujat: Nina - Mio (He B) Joona - Vallu (He A)
Tänään ratsastetaan rataa läpi!
Olethan opetellut radan ulkoa? Sillä nyt ei ole aikaa enää muistella oikeita teitä, vaan nyt sen on tultava selkäytimestä ja keskitytään pienten virheiden korjaamiseen. Tahti täytyy pysyä samana, käsien pystyssä ja laukka pitää tulla ylöspäin, eikä eteen!
Miten nämä sujuivat sinun kohdallasi?
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 15, 2015 17:04:13 GMT
Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville - valmentajana Raija Pappila (10.12.2015) RKM-tarinavalmennus 5/5
Osallistujat: Nina - Mio (He B) Joona - Vallu (He A)
Käyntitreeniä! Raija on huomannut, että harmittavan moni RKM-ratsukoista laiskistuu käynnin aikana ja alkaa matkustamaan selässä. Tästä johtuvat rumat numerot arvostelupapereissa esimerkiksi suorien linjojen kohdalla tai siirtymisissä. Napakkuutta ratsastukseen, ryhtiä liikkeisiin ja ajatukset nykyhetkeen.
Käynnissä tehdään erilaisia kouluradan teitä, suoraan ratsastuksia, peruutuksia, voltteja, avo- ja sulkutaivutuksia, väistöjä... Jonka jälkeen siirretään raviin ja tehdään samaa ravissa. Laukataan lopuksi pitkin uraa voltteja ja kokoamisia tehden.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 15, 2015 17:09:00 GMT
VIIMEINEN OSALLISTUMISPÄIVÄ KAIKILLE VALMENNUKSILLE 18.12.2015!
19.12 lähetän tiedot suoritetuista valmennuksista Susikallioon ja 20.12. ratsastetaan kilpailuiden finaali.
|
|
Nina
Tallitiimiläinen
Rollen ykkönen ♥
|
Post by Nina on Dec 18, 2015 18:14:42 GMT
Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville - valmentajana Raija Pappila (04.12.2015) Tänään ratsastettaisiin ratoja läpi ja osasin sen jo ulkoa, olihan sitä niin monta kertaa väännetty. Alku meni aika nappiin meidän osalta ja Mio kuunteli jokaista antamaani apua kuuliaisesti korvat osittain taaksepäin kääntyneenä. Ponin askellus oli reipasta mutta tasaisen varmaa eikä minunkaan tarvinnut liikoja sitä säädellä. Peruutuksen jälkeen Mio ehkä hieman turhan reippaasti suoraan raviin, mutta pidätteillä sen sai hillittyä aika hyvin. Vähän sain kuulla Raijalta kuinka omat käteni vielä hieman seikkaili missä sattuu, mutta luojan kiitos ei enää niin kuin ennen. Olihan meillä kisatkin menny yllättävänkin hyvin. Ähisin ja puhisin selässä kun valmennus alkoi olla lopuillaan ja saatiin tehdä itsenäisesti loppuverkat. Olinhan minä ylpeä meistä, sillä ollaan selvitty alusta asti ilman suurempia kämmejä. Lopuksi saatiin vielä Raijalta kehuja kuinka yhteistyö ponipalleron kanssa toimii hyvin, vaikkakin noottia tuli vähän taas niistä käsistä.
Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville - valmentajana Raija Pappila (10.12.2015) Heti alkuun Raija paasasi maneesissa kuinka meillä oli käynnissä tapana jäädä matkustelemaan ja laiskistumaan ratsujemme selkään ja siihen tulisi kuulemma nyt muutos. Heti alkuun otettiin paljon peruutuksia, voltteja ja väistöjä. Raija huomasi jokaisen pienenkin virheen ja saatiin korjata niitä samantien tai saatiin kuulla huutia ja pahasti. Meillä ongelmana oli saada voltit pysymään pyöreinä, peruutukset ilman että ponin pää seikkaili ties missä ja väistöissäkin Mion takapuoli lähti vähän seilailemaan edellä. Piru tätä ponia taas kun sillä on niin paljon virtaa, mutisin selässä ollessani sillä Mio oli niin täynnä energiaa ettei meinannut malttaa edes pysyä käynnissä. Lopulta virheitä oli korjailtu tarpeeksi ja samoja harjoituksia suoritettiin ravissa. Siinä olikin vähän enemmän haastetta energisen ratsun kanssa, mutta onneksi ehdin itse monta kertaa korjata virheitä ennenkuin Raija edes ehti niitä huomaamaan. Vihdoinkin kaikki alkoi sujumaan mallikkaasti kun poni oli saatu kuulolle ja malttamaan mielensä. Lopussa otettiin vielä vähän laukkaa ja se sujui jo paremmin kuin mikään aikaisemmista, Mio kun oli innoissaan kun vihdoinkin hidastelut oli ohi. Valmennuksen jälkeen annoin ponille pitkät ohjat ja taputin sitä kiitokseksi. Ehkä tämä vielä tästä.
// pahoittelen kun näin kiireellä en saanut aikaiseksi tuon parempia.. //
|
|
|
Post by Joona on Dec 18, 2015 22:20:46 GMT
30. marraskuuta 2015 Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville
Vallu kankea ja elämäänsä kyllästynyt?
Sori Noora, mutta ei.
Ulkona oli ollut ensimmäinen kunnollinen pakkanen yöllä. Ja jumankauta, miten se kykeni vaikuttamaan hevoseen maneesin sisäpuolella vaikkei se ollut edes päässyt vilkaisemaan huurteista maata ulkona? Silti musta tuntui, että Vallu oli sinä päivänä liukkaampi kuin pala saippuaa. Se oli spagettia, jolle täytyi antaa tunnustusta hevosen anatomialle mahdottomista asennoista. Noora tosin ei digannut.
Sinä päivänä Vallussa oli sellaista tiettyä räjähtävää voimaa. Se sai sen näyttämään tavallista pörheämmältä, käyttämään kehoaan tavallista paremmin sekä askeleet muuttumaan lennokkaiksi. Niin lennokkaiksi, että Mio oli saada paskaslaagin meidän karauttaessa katsomon puoleiselta sivulta Vallun pukittaessa komeassa kaaressa. Vaikka mua vähän nauratti (siis tälläset hevosethan oli se juttu), mutta Noora ei huvittanut Vallun villi päivä lainkaan.
”Aro keskittyy nyt jos huvittaa startata yhtään koulurataa näissä mestaruuksissa! Pohkeet kiinni, jos nyt irrotat ne ja jäät vaan vetämään lennätte vielä kuuhun!”
Musta tuntui, että sinä päivänä se olis ollut ihan mahdollista. Kuuhun lentäminen siis, ainakin Vallun häntä pyöri kuin helikopterin propelli.
Vaikka Vallun laukka olikin täynnä dynamiittia, tuntui se musta paremmalta kuin ikinä. Musta tuntui, että pystyin pitämään sitä vain pikkurilleillä ja jokaiseen apuun se reagoi hetkessä. Siksi laukkatehtävät oli sen päivän juttu. Mun puolipidätteet meni hyvin läpi, sain valmisteltua tehtävät hyvin ja suoritettua vielä paremmin.
Sulkutaivutuksissa Vallu oli vielä tohkeissaan laukasta ja kiirehti juosten alta karkuun. Mä sain todella tehdä töitä sen rauhoittamiseksi ja teinkin varmaan ennätysmäärän joskus opetettuja hengitysharjoituksia, joiden avulla pääsin istumaan syvemmälle satulaan. Jos käsi yhtään jännittyi, muuttui ravi tikittäväksi ja hevonen alkoi silmin nähden kuumeta. Lopulta saatiin kuitenkin parin avotaivutuksen jälkeen myös onnistuneita sulkutaivutuksia.
Antaessani tunnustellen pidempää ohjaa Vallulle, se venytti kaulaansa tyytyväisenä kohti maata. Mä tunsin sen askeleen vähän pitenevän, mutten estänyt sen ollessa kuitenkin letkeä ja rento. Käyntiin siirryttäessä se jopa pärisi vähän tyytyväisenä, vaikka jaksoi yhä ihmetellä oliko maneesin nurkka muka aina ollut tuollainen.
Taputin sitä kaulalle virnuillen, vaikka Noora yhä tuijotti meitä silmät viiruina.
|
|
|
Post by Joona on Dec 18, 2015 22:38:08 GMT
4. joulukuuta 2015 Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville
Siis ratatreeni kuulosti mun korvissa noin abaut painajaiselle. Mä rakastin kouluratojen ratsastamista kilpailuissa, mutta onnistuin jotenkin aina sössimään ne treeneissä. En tiedä, oliko se sitten kilpailutilanne mikä sai mut keskittymään ihan uudella tavalla. Harjoituksissa siitä ei kuitenkaan ollut tietoakaan. Mä en keskittynyt pisteisiin, ratsastin huolimattomasti ja sain siitä huutoja opettajalta vuoron perään.
Siksi olikin musta järkyttävää, että:
a) Muistin koko radan. (Tosin olin tehnyt sen jo muutaman kerran.)
b) Ratsastin tiet hyvin oikeisiin pisteisiin.
c) Valmistelin liikkeet kunnolla enkä rynnännyt seuraavaan kuin hullu lehmä
d) En tehnyt mitään muuta katastrofaalista, esim. tippunut.
Joten periaatteessa se meni ihan hyvin. Vallu kulki hyvässä, ryhdikkäässä muodossa, oli tasainen ja hyvässä tasapainossa. Joitain tahtivirheitä lukuunottamatta se oli oikeastaan hyvä suoritus. Valmennukset olivat alkaneet tuottaa tulosta A-merkin tuntien ohella – mun ryhti oli parempi, jalka pysyi paremmin paikallaan ja kädet olivat tasaiset. Joskus jopa tuntui, että mä osaisin joskus vielä ratsastaa.
Toki Raija/Noora/Inga/Vallu palautti mut aina tässä kohtaa maan pinnalle ja tällä kertaa se oli Vallu, joka mun pitkin ohjin radalta pois kävellessäni päätti vielä hypätä kouluaidan yli sen toiselle puolelle. No, mitäs pienistä.
|
|
|
Post by Joona on Dec 18, 2015 23:12:40 GMT
Hei Raija, tuolla RKM-mestaruuksissa kun on pisteiden laskussa tuo sääntö, ettei kukaan saa pisteitä elleivät kaikki ole maksaneet valmennuksiaan, niin eihän me kukaan saataisi Jassun ja Idalien suoristusten puuttuessa. Sain kuitenkin itse järjestäjältä vinkin, että nuo maksamattomat osallistujat voisi valmennuksista poistaa. Saisko Jassun ja Idalien siis noista valmennuksista pois, joita eivät ole maksaneet? Kiitos!
10. joulukuuta 2015 Kouluvalmennus mestaruuskisoihin tähtääville
Sinä päivänä Raija löysi meidän heikkouden: käynnin. Käynti, joka oli aina joko kiireinen ja levoton tai täysin päinvastaisesti hidas ja epätasainen. Siksi me keskityttiinkin alkutunti vain reippaaseen, mutta tasapainoiseen, tahdikkaaseen käyntiin suoralla linjalla. Kun suora linja sujui, aloin mä tehdä voltteja.
Pysähdyksien tullessa mukaan Vallu oli aluksi malttamaton, mutta lopulta jäi jopa hieman pohkeen taakse. Mä pyydin sen takaisin pidentämällä käyntiä pitkällä sivulla Raijan ohjeiden mukaan. Vallulla oli kuitenkin hyvä käynti, sillä oli hyvä yliastunta ja matkaavoittava askel. Nyt ruuna käveli rennosti eteenpäin hyvin kuolaintuntumalla, mutta kokemuksesta osasin sen helposti jännittyvän jos ratsastaja jännitti kättään.
Ravissa mä olin nostanut jalustimet Raijan luvalla kaulalle, mikä osoittautui hyväksi päätökseksi. Mä näin istuvani näin paremmin satulassa, joka sekin oli totta. Vallu tuntui hyvälle ja siitä huomasi hyvin läpiratsastetun käynnin vaikutuksen. Alusta asti mä sain sen pysymään hyvin suorana linjalla eikä pysäyttäminen suoraan ravista ollut ikinä ollut niin helppoa. Volteilla ruuna oli hieman ulkoapuja vastaan tunkien ulkolavallaan ulos, mutta parani toisto toistolta.
Väistöissä poikitin Vallua vähän liikaa, mista Raija antoi noottia. Lisäksi olisin saanut pitää Vallun paremmin suorana. Rentoutin kättä sekä aloin ratsastaa hevosta enemmän eteenpäin kuin sivulle, mikä näkyi heti selvänä muutoksena.
Laukassa me lähinnä treenattiin kokoamista ja kokoamisen onnistuessa tein pari siirtymistä laukasta käyntiin sekä takaisin. Vallu oli hieman vastahakoinen siirtymään käyntiin, mutta valmistellessani sen hyvin puolipidätteillä kooten, ei se ollut sille temppu eikä mikään. Laukannostot olisivat voineet olla hieman rauhallisempia ja vähemmän ”räjähtäviä”. Raija tuntui kuitenkin olevan tyytyväinen ja siirsikin meidät pian loppuraveihin.
Tunnin lopuksi mä ohjasin yhä selässä istuessani Vallun maneesin peilin eteen kaivaen kännykän taskusta. Vallu ei ihan ollut megessä meidän selfiessä, mutta kuva sai kelvata. Mä lisäsin kuvan heti hevosen hoidettuani Instagramiin. ”Vika varma RKM-valmennus takana!” sen alla luki, lisänä tagit #rkm2015 ja #pappilanponitalli.
Kuvaa katsoessani mä oikeastaan lopulta tajusin sen. Toiseksi vikat ratsastuskoulumestaruudet olivat edessä, enkä mä tiennyt pääsisinkö viimeisiin.
Yhtään ei stressannut.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 19, 2015 6:42:40 GMT
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 19, 2015 6:52:30 GMT
|
|
Grace
Peruspappilalainen
You make me wanna "tsss" one more night
|
Post by Grace on Dec 19, 2015 8:27:27 GMT
Apua-apua-apua! Ehtisitkö mä viel tänä aamuna maksaa noi viimesetkin valkat? Raija... :')
|
|