|
Post by Anni Hallamaa on Jul 5, 2016 19:25:38 GMT
Perusmerkin tunnit
Perusmerkin tunneilla harjoitellaan perusmerkissä vaadittavia asioita, sekä hypätään ensimmäiset pienet esteet. Perusmerkin saamiseen vaaditaan kolme tuntimaksua.
|
|
Jenny
Uusi tallilainen
|
Post by Jenny on Jul 19, 2016 18:25:22 GMT
Mä haluaisin osallistua perusmerkin tunneille ainakin 1.8. ja 15.8! (: Kai myöhemmin voi vielä varailla tunteja samalta kaudelta? Olen 17v ja jo ihan jonkin verran ratsastanut, mutta mulla on nyt ollut taukoa jonkun aikaa. Olen 160cm pitkä ja suht hoikka, mutta pienimpien ponien selkään varmaankin jo vähän liian iso. Pappilan opetushevosia en tunne vielä kamalan hyvin, joten kuka tahansa käy ratsuksi!
Tulikohan tämä osallistuminen nyt oiken? Jäin miettimään, että täytyykö mun ilmoittautua jotenkin virallisesti tälle koko kaudelle, vai voinko vaan ottaa tunteja tältä tasolta silloin kun huvittaa? : D Tavoitteena olisi kuitenkin yrittää perusmerkin suoritusta keväällä!
|
|
|
Post by Anni Hallamaa on Jul 19, 2016 20:37:47 GMT
Ihan oikein tuli osallistuminen! Tunneille voi tosiaan osallistua milloin vain ja niin monelle kerrallaan kun haluaa, kunhan se tapahtuu ennen tunnin päivämäärää Ratsuiksi saat 1.8. tunnille Dollin ja 15.8. tunnille Tedin Pohjatarina tunnista/tunneista tulee myöhemmin!
|
|
|
Post by Anni Hallamaa on Jul 31, 2016 8:19:17 GMT
1.8.2016
Tunti alkoi keskittyneissä merkeissä, kun ratsastajat opettelivat ensi kertaa kiristämään itse satulavyötä ja säätämään jalustimia. Osalle oppilaista tämä oli jo tuttua puuhaa, mutta oli myös niitä, joille nämä toimenpiteet oli aina suorittanut äiti, isä, kaveri tai muu avustaja. Heille harjoitus tuotti enemmän päänvaivaa, mutta nyt jos koskaan nämä hommat oli viimeistään opeteltava. Eihän nyt kukaan voi herranjumala mennä perusmerkkisuoritukseen osaamatta itse kiristää satulavyötään!
Kun satulavyöt oli kiristetty ja jalustimetkin saatu suurin piirtein kohdilleen, jatkettiin käynnissä pitkin ohjin uralle. Hevoset ohjattiin uran sisäpuolelle, jotta ratsastajat pääsivät tarkkailemaan asentoaan peilistä. Sen jälkeen jokaisen tuntilaisen asentoa korjattiin henkilökohtaisilla ohjeilla. Kun oikea asento oli saavutettu, kerättiin ohjat ja ryhdyttiin selvittämään, miksi oikea ratsastusasento on tärkeä. Tuntilaisten tuli nojata vuorotellen eteenpäin ja taaksepäin, suoristaa ja koukistaa kädet sekä nostaa ja laskea kantapäitä. Näin huomattiin, miten erilaiset asentovirheet horjuttavat omaa tasapainoa sekä hankaloittavat hevoseen vaikuttamista. Tämän oivalluksen jälkeen haettiin taas oikea ratsastusasento.
Apujen käyttöä harjoiteltiin tällä kertaa ravisiirtymisten avulla. Tarkoituksena oli saada hevonen siirtymään raviin mahdollisimman pienillä avuilla. Koska entisillä jatkokurssilaisilla on usein tapana vain potkia ratsuaan kunnes se siirtyy hitaaseen hölkkään, tehtiin ravisiirtymisetkin tällä kertaa aluksi yksitellen, jotta pääsin opastamaan kunnolla jokaista oppilasta.
Hevoset pysäytettiin osastoon pitkälle sivulle. Yksi kerrallaan lähdettiin liikkeelle. Ensin hevonen tuli saada reippaaseen käyntiin, josta sitten lähdettiin ravaamaan osaston perään. Ratsastajatkin alkoivat ymmärtää, että on paljon helpompaa tehdä siirtyminen, jos hevonen on jo valmiiksi reipas. Ainakaan tällä tunnilla ei tämän jälkeen enää näkynyt laiskaa käyntiä, mutta tavallisen tuntilaisen muisti on tunnetusti lyhyt (toisaalta, riittäpähän meillä opettajilla töitä).
Laukkasiirtymisetkin otettiin aluksi yksitellen. Kun hevoset oli jo valmiiksi herätelty, sujuivat ne oikein hyvin kaikilta oppilailta. Lopuksi vielä yhdistettiin kaikki tunnilla harjoiteltu. Jatkettiin käynnissä uralle, jonka jälkeen ryhdyttiin tekemään nopeita siirtymisiä käynnin ja ravin välillä (laukkaa ei tällä kertaa otettu, koska se olisi ollut osalle oppilaista vielä hieman hankalaa näin nopealla tahdilla). Samalla tuli keskittyä myös omaan istuntaan. Tunnin loputtua sekä hevoset, että ratsastajat olivat hikisiä, mikä on tällä tasolla hyvin erityinen, mutta oikein positiivinen asia!
Tunnin voi maksaa tarinalla, piirroksella tai vastaamalla alla oleviin kysymyksiin.
1. Millainen on oikeaoppinen ratsastusasento? 2. Mitkä ovat suurimmat asentovirheesi, ja miten onnistuit niitä korjaamaan tällä tunnilla? 3. Miksi on tärkeää saada hevonen toimimaan kevyillä avuilla?
|
|
|
Post by Anni Hallamaa on Sept 4, 2016 12:10:59 GMT
15.8.
Tunnista ei tule pohjatarinaa. Voit maksaa tunnin vapaamuotoisella tarinalla tai piirroksella.
|
|