|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Oct 11, 2015 15:53:49 GMT
♥ Jatkokurssin ratsastustunnit ♥
Uusi tuntijärjestelmä on kantautunut Pappilaan! Tästä lähtien ryhmien tunneilla ei ole niin tarkkaa tarinanpalautuspäivää kuin aiemmin ja lisäaikaa kirjoittamiselle voi pyytää :-) Olit sitten poni- tai hevosratsastaja, osallistut jatkokurssin ratsastustunneille tässä viestiketjussa.
Uudet ratsastustunnit ilmestyvät tähän viestiketjuun ilman ennakkovaroitusta. Kun uusi tunti ilmestyy, ei aiempiin tunteihin voi pääsääntöisesti enää osallistua. Minimiaika tuntien välissä on yksi viikko, joten jokaisella tuntilaisella on ainakin viikko valmistella tuntitarinaansa. Tunteihin voi siis osallistua niin kauan, kunnes seuraava tunti ilmestyy!
Roppakaupalla osallistumisia odotellen! ♥ Raija, toimitusjohtaja
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Oct 15, 2015 18:04:35 GMT
Puomitunti ja kevytistunta 31.10.2015 ♥ (opettajina poneilla Helena Mäkinen ja hevosilla Noora Terhinmäki)
Jänskää! Ratsastusuran alussa olevan tuntilaiset pääsevät tänään tekemään puomiharjoitteluja ensimmäistä kertaa ja toistaiseksi vielä apuna ovat myös taluttajat. Olo on pikkuratsastajilla kuin kokeneilla esteratsastajilla konsanaan ja koko ryhmä on yhtä hymyä.
Tunti alkaa alkukäyntien jälkeen ratsastamalla käynnissä kolmikaarista kiemurauraa katsomon puoleisella pitkällä sivulla ja toisella pitkällä sivulla tehdään voltti. Käännöksissä pitää muistaa ohjasavut, paino ja pohkeiden merkitys. Päätä käännöksen suuntaan, painoa sisälle, sisäpohje painaa pikkuisen ja ulkopohje säätelee käännöstä. Varsinaista asetusta ei ole vielä harjoiteltu, joten hevosten asetukset ja taivutukset ovat toisinaan aikamoisia... Suoristus aina käännösten välissä! Voltilla apuna on kolme tötteröä pyöreän voltin aikaansaamiseksi.
Siirretään hevoset raviin ja jätetään voltti välistä, mutta tullaan edelleen kolmikaarista kiemurauraa. Kiemurauralla istutaan alas, muuten mennään kevyttä ravia.
Kokorataleikkaa ja suunnan vaihto. Kevennyksen vaihto keskellä. Tässä vaiheessa taluttajat napsauttavat riimunnarut irti kuolainrenkaista ja jatkavat hevosten rinnalla pitämättä niistä kiinni. Nyt päästään ratsastamaan ihan itse! Sama tehtävä ravissa toiseen suuntaan, nyt toisen pitkän sivun voltti jätetään välistä ja tilalle on tullut yksi puomi, joka ylitetään kevyessä istunnassa. Myötäys puomin päällä!
Ahkeran työskentelyn jälkeen on aika siirtää ratsut käyntiin ja antaa hetkeksi pitkät ohjat. Opettaja käy lisäämässä kaksi puomia lisää aiemmin puomin rinnalle ja nyt puomeja on siis kolme rivissä.
Kerätään ohjat ja ratsastetaan kevyessä ravissa pitkin uraa. Puomien kohdalla kevyt istunta ja ohjista ei saa jäädä ottamaan tukea. Muutaman kierroksen jälkeen otetaan toiselle pitkälle sivulle harjoituslaukkaa. Laukan jälkeen raviin ja uudelleen puomeille. Tarvittaessa taluttajat voivat pitää kiinni talutettavista hevosista, mutta ratsastajilta toivotaan reipasta asennetta uskaltaa ratsastaa omatoimisesti.
Loppuverryttelyt käynnissä omatoimisesti pysähdyksiä ja voltteja tehden, hevoset kaartoon ja kiitokset taputtaen hevosille tunnista!
|
|
Sandra
Uusi tallilainen
|
Post by Sandra on Oct 16, 2015 7:36:21 GMT
Sandra osallistuu 31.10.2015 tunnille
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Oct 16, 2015 9:37:17 GMT
Sandra ratsastaa Nököllä.
|
|
Sandra
Uusi tallilainen
|
Post by Sandra on Nov 21, 2015 10:13:47 GMT
Nököllä 31.10.2015
Edellisen tunnin loputtua laskeuduin katsomon ylimmältä penkiltä ja kävelin reippaana Nökön luokse. Se oli pieni ja pippurinen shettis, jonka selkään ainakin pääsin ongelmitta. Mulla oli taluttaja, Sara, ja se autto mua jalustimien säädössä.
Toisten vielä noustessa ratsujensa selkään mä tunnustelin pienen ponini liikkeitä. Tää oli vähän kun Santulla menisi. Vähän laiskempi Nökö kyllä oli, mutta mun ei ainakaan tartteis hidastaa sitä putoamisen pelossa. Helena käski meidän ratsastaa alkeiskurssilta tuttua kolmikaarista kiemurauraa, joka oli musta tosi helppoa. Nökö joko totteli mua tosi hyvin tai se seurasi automaattisesti taluttajaa... Toiselle pitkälle sivulle tehtiin voltti, eli sellanen pieni ympyrä. Mun voltit ei aluks ollu ympyrää nähnytkään, mut sit kun Helena käski mun painaa sisäpohkeella ja kattoa menosuuntaan, niin Nökökään ei enää oikonu. Kolmikaarisella käänsin kerran Nökön päätä ihan liikaa ja arvatkaa mitä se teki? Se puri mua varpaista!!!
Varpaitten jomotus alko pikkuhiljaa hellittämään kun pamautin muutaman kerran Nökön kylkiä mun jaloilla ja Nökö lähti ravaamaan. Sil oli ihan kauhee ravi. En pystyny keventää kunnolla, ku se juoksi niin lujaa! Aina kun nousin jalustimille ni Nökö oli ottanu jo ainakin pari askelta ja mun kevennys meni kokoajan sekasin. Mua ärsytti niin paljon ku näytin ihan surkeelta, vaik esimerkiks Goldilla mä ratsastan jo tosi hyvin. Kiemurauralla sai onneks istua harjotusravissa...
Kun vaihdettiin suuntaa niin se taluttaja päästi irti Nököstä. Se kuulu asiaan, sillä Helena käski tehä niin. Sanoin aluks sille Saralle et "älä päästä irti mua pelottaa", mut se vakuutteli et mitään pahaa ei käy kun se on kokoajan vierellä.
Ratsastustunnin tehtävästä jätettiin voltti pois ja Helena kanto sen paikalle yhen puomin. En ollu ihan varma halusinko ratsastaa puomia, mut en oikeesti kehdannu sanoa mitään. Menin vaan muiden mukana vaik jännittikin ihan sikana... Puomilla mä nousin aina kevyeeseen istuntaan ja löysäsin ohjajia. Mun oli vaikee pitää Nököä suorassa ennen puomia, sillä enhän mä tuntenu Nökön suuta sillon kun olin kevyessä istunnassa? Mentiin puomin yli aina vähän makaroonina, mut kun se taluttaja kävi vähän lyhentämässä mun ohjia niin mentiin paremmin suorassa.
Välikäyntien jälkeen puomit lisääntyivät kahdella ja niitä oli siis kolme peräkkäin. Siirrettiin ponit kevyeeseen raviin ja puomit tultiin kevyessä istunnassa. Mun pitää sitä kevyttä istuntaa harjotella, sillä se oli tosi rankkaa pysyä niin kauan irti satulasta.
Otettiin tunnin loppuun myös laukkaa aina puomien jälkeen ja pyysin Saran takas taluttamaan mua. Ihan hyvä, sillä Nökö ei meinannu laukata millään vaan se juoksi kiitoravia niin kauan kunnes raipalla napautin sitä. Lopuksi tehtiin uralla pysähdyksiä ja voltteja uralla, niissä ei ollu ongelmia. Tein nekin ilman taluttajaa.
Tunnin jälkeen sain viiä Nökön talliin ja harjata sitä. Se puri mua taas, eli mustien varpaiden lisäksi mulla oli kotiinvietäväksi rikkinäinen takki.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 21, 2015 11:10:00 GMT
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 21, 2015 11:25:46 GMT
Hevosen hallintaa! 21.11.2015 (opettajana poneilla Helena Mäkinen ja hevosilla tällä kertaa Sinna-sijainen)
Tällä kertaa ratsastajat eivät enää automaattisesti ratsasta taluttajan avustuksella. Muutama ahkera hoitaja on kuitenkin varuilta odottamassa mahdollisia tilanteita, joissa lisäkättä tarvitaan. Pääsääntöisesti ratsukot toimivat itsenäisesti! Hevosen saa kääntää maneesin keskelle ja vaikka pysäyttää, jos siltä tuntuu.
Kerätään ohjat ja tehdään käynnistä pysähdyksiä. Aletaan kääntämään hevosia omaan tahtiin kentän poikki suunnan pysyessä samana. Muistakaa kääntävät avut, ei anneta hevosen päättää vaan ratsastaja käskee!
Siirrytään raviin ja tehdään ravissa voltteja pitkille sivuille. Tärkeintä pystyä säätelemään tempoa ja kääntämään milloin itse haluaa.
Ravin jälkeen siirretään hevoset käyntiin. Tullaan maneesin puoleinen pitkä sivu yksitellen laukassa, ettei vaaratilanteita pääse syntymään ja jotta opettajan fokus on kokoajan suorittavassa ratsukossa. Hidastakaa raviin ajoissa, ettette ole kenenkään odottavan ratsukon persuuksissa!
Vaihdetaan ravissa suuntaa kokorataa leikkaa-tehtävällä (kevennyksen vaihto!), ravaillaan hetki kevyttä ravia uralla ja laukataan sitten toiseen suuntaan.
Laukkojen jälkeen ravataan loppuravit uraa pitkin ja tehdään siirtymisiä käyntiin ja pysähdyksiä. Pääty-ympyrä toiselle pitkälle sivulle, joka suoritetaan ravissa.
|
|
Sandra
Uusi tallilainen
|
Post by Sandra on Nov 26, 2015 23:17:43 GMT
Sandra 21.11 ponitunnille
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 27, 2015 7:10:29 GMT
Sandra ratsastaa Myrdellä!
|
|
Sandra
Uusi tallilainen
|
Post by Sandra on Nov 27, 2015 19:44:42 GMT
Myrdellä 21.11.2015
Kattelin Myrdeä sen karsinan ovelta. Ponin korvat heiluivat vuoronperään eteen ja taakse, enkä ollut varma uskaltaisinko satuloida sen yksin. Olin kuullu meidän tuntilaisilta hurjia juttuja Myrdestä. Se kuuleman mukaan potki ja puri, mut onneks kuitenkin ratsastaessa oli nätisti. No, yrittänyttä ei laiteta ja astuin pölyharjan kanssa sen viereen. Toistaiseksi kaikki oli hyvin, Myrde luimi, mutta antoi minun harjata sitä. Mahan alle päästäessä se kuitenkin yritti napata käsivarrestani kiinni, joten kiiruhdin ulos karsinasta ja pyysin viereisestä karsinasta hoitajan apuun. Isompi hoitaja pisti ponin kuriin ja saatiin yhdessä laitettua sille varusteet ylle.
Helena kerto jo heti tunnin alussa, että taluttajia ei enää olisi. Oltiin hänen mukaan jo niin hyviä ratsastajia, että pärjättiin yksin. "Kyllä mä ravissa ja käynnissä pysyn selässä, mutta laukka onkin eri juttu..." ajattelin hiljaa mielessäni, mut yritin näyttää rohkealta ja siltä että pärjään yksin. Jossain vaiheessa niistä taluttajista oli kuitenkin luovuttava, joten miksen yrittäisi jo nyt!
Pysähdyksissä Myrde oli aika hidas ja valui monta askelta ennen kuin pysähtyi. Liikkelle se lähti mun mielestä hyvin, kerran jopa alkoi ravaamaan suoraan pysähdyksestä! Seuraavaksi piti kääntää omaan tahtiin maneesin poikki vastakkaiselle pitkälle sivulle, joka ei ollut niin helppoa aluksi kuin luulin. Myrde nimittäin käveli vain suoraan, vaikka kuinka vedin sitä ohjalla uran sisäpuolelle! Tuli aika kuumakin siinä ratsastaessa, Helena vaan huusi että mun pitää painaa ulkopohkeella sitä ponia samalla kun käännän. En mä edes muistanu kumpi oli ulkopohje?? Kokelin vuorotellen molempia pohkeita ja kun painoin sitä seinän puoleista ja vedin ohjasta, niin Myrde lähti lopulta kääntymään. Kai se sitten oli ulkopohje...
Ravissa Helena pyysi välillä hidastamaan ja välillä menemään kovempaa. Koko raviosuus meni musta tosi hyvin. Myrden ravissa oli helppo istua eli en pomppinu niin paljoa kuin joskus. Näytin varmaan todella taitavalta ratsastajalta kun peppu pysyi kokoajan penkissä ja Myrde ravas kuuliaisesti eteenpäin!
Lopulta oli vuorossa laukan nostoja, laukattiin yksitellen yksi pitkä sivu. Odottelin pitkään toisella pitkällä sivulla muiden perässä jonossa, kunnes tuli mun vuoro. Nostettiin ravin kautta laukka ja vähän aikaa ja hirveää vauhtia juostuaan Myrde lopulta otti muutaman laukka-askeleen ja tippu sitten raville. Ei se mitään, sillä MÄ LAUKKASIN IHAN ITE! Ilman taluttajaa! Pari seuraavaa nostoa meni samalla tavalla, kunnes napautin Myrdeä raipalla ja se nosti laukan nopeammin, sekä laukkasi pidemmälle. Vikalla kerralla jopa koko pitkän sivun.
Myrde oli musta kiva ratsastaa. Hoitaessa se oli vähän pelottava, mut näin siltä isommalta hoitajalta paljon vinkkejä miten sen saa kuriin. Ehkä ens kerralla osaan jo komentaa sitä ja saan sen satuloitua ite.
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 27, 2015 20:15:42 GMT
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 28, 2015 9:18:09 GMT
Tasapainoharjoituksia 29.11.2015 (opettajana poneilla Helena Mäkinen ja hevosilla Noora Terhinmäki]
Alkulämmittelyt suoritetaan kevyessä ravissa pitkin uraa ja muistellaan kulman ratsastusta. Kulmien läpi ei siis "vain mennäkkään", vaan hevosta pitää oikeasti ratsastaa kulman läpi. Molempiin suuntiin ravattua siirretään hevoset takaisin käyntiin ja nostetaan jalustimet ristiin kaulalle. Tänään kehitetään ratsastajien tasapainoa, kun jalustimiin ei voikaan enää tukeutua!
Tehdään ensin käynnissä pysähdykset lyhyille sivuille, josta neljän askeleen peruutukset ja pitkille sivuille voltit. Parin kierroksen jälkeen vaihdetaan harjoitusraviin ja tehdään samat tehtävät ravissakin. Sen lisäksi että pitää muistaa voltit, pysähdykset ja peruutukset, pitäisi myös muistaa ratsastaa edelleen kulmat kunnolla tai opettaja varmasti huomauttaa siitä - mikä olisikaan nolompaa...
Pienen kävelytauon jälkeen otetaan laukkaa taas viimetunnin tapaan aluksi yksitellen toisella pitkällä sivulla ja nyt saa ottaa jalustimet takaisin jalkoihin. Kun kaikilla laukka pysyy yllä koko pitkän sivun, nostetaan kaikki vielä yhdessä laukka ja laukataan uraa pitkin. Mutta kuinka monta kierrosta päästäänkään, ajautuuko joku liian lähelle edessä olevaa ratsukkoa tai sattuuko jotain muuta tunnilla?
|
|
Sandra
Uusi tallilainen
|
Post by Sandra on Nov 29, 2015 11:57:42 GMT
Sandra tulis jälleen tunnille 29.11.2015 (: poniryhmässä mennään
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Nov 29, 2015 12:00:25 GMT
Sandra ratsastaa tänään Anjalla, olet varmasti tyytyväinen ratsuvalintaan... :-D
|
|