|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 7, 2015 18:14:29 GMT
Pystyy vielä ilmoittautumaan!
Kasper ratsastaa Vallulla.
|
|
Veera
Uusi tallilainen
"Me kuulutaan yhteen, Tedi" <3
|
Post by Veera on Dec 17, 2015 13:36:05 GMT
Jos kerkee ilmoittautua vielä 18.11 tunnille, niin tuun porukkaan!
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 17, 2015 17:43:50 GMT
Vielä ehtii, on niin paljon joulukiireitä ettei ennen uuttavuotta ehdi kuitenkaan uutta tuntia pistämään pystyyn ;-)
Veera ratsastaa Rollella.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 20, 2015 22:21:00 GMT
Koulutunti 18.11.2015
Mä en ollut ratsastanut ihan hetkeen ja tuntuikin vähän hassulta nousta kuukausien hevostauon jälkeen sen ruskeen Vallun kapeeseen selkään. Eka juttu oli niinkin simppelin kuuloinen kuin operaatio ratsasta hevosella suoraan eteenpäin, mut mulla meni hetki ennen kuin sain Vallun ees tajuumaan että istuin sen satulassa ja olin ihan tosissani liikenteessä. Virittäytyminen kuskin rooliin kesti jonkun aikaa ja vaikka yritin parhaani mukaan ei ekoista yrityksistä oikein tullut mitään - Vallu meni ihan vinoon. Mä istuin itse jotenkin vinossa ja muistin Ingan nätisti avustamana et mulla oli ennenkin ollut probleemana katse. Kas kummaa kun avartui maailmankatsomus heti kun irrotin silmäni Vallun suitsien upeasta niskahihnasta ja tsekkasin vähän enemmän ympärilleni ja menosuuntaan. Suoritukseen tää vaikutti kans positiivisesti kun sain samalla ryhtiäni korjattua ja muutenkin hevosen lämpeemään mulle vähän paremmin. Koitin pitää jutun mielessä lopputunninkin ajan.
Kun mukaan plussattiin pysähdykset ja siirtymiset mä handlasin homman omasta mielestänikin ihan hyvin. Pyrin tekeen kaikki pikkujututkin mahdollisimman huolella ja tarkasti: pysähdyksissä istuin syvemmälle satulaan, tiivistin istuntaani ja nojasin hyvin kevyesti istuinluilla taaksepäin. Vallu pysähtyi tosi nätisti ja siitä lähtien meillä meni yhteistyön saralla nätisti. Liikkeellelähdöt oli alkuun vähän tahmeita mut parin jälkeen löytyi ruunasta taas uus vaihde ja sain raviin siirtymisetkin meneen oikeen jouhevasti.
Vallu nosti laukan tosi hyvin. Kolmikaarisella ei tullut ekalla kerralla ongelmia, keskityin pitämään hevosen tasapainossa ja hyvin ohjan ja pohkeen välissä. Ruuna laukkas ja oli tosi hyvin kuulolla, mä olin ihan yllättynyt miten helpolta se tuntui. Mut parin kerran jälkeen päästin vähän lipsuun - ehkä se johtui siitä et luotin liikaa hevoseen ja onnistumiseen: Vallu hypähti kaarteessa laukanvaihtoon enkä ehtinyt reagoida tarpeeksi nopeasti. Inga käski keskittymään, mä käskin myös itseeni. Piti olla tarkkana eikä päästää tarkkuutta yhtään lipsumaan.
Vastalaukoissa tulikin sit vastaan vähän enemmän haastetta. Inga komensi mua istumaan suorassa ja taivuttamaan nätisti. Vallu heitti yhteen väliin pienen pukinkin, mä en heti päässyt hommasta jyvälle. Yritin keskittyä itseeni ja hevoseen ihan tosissaan, ja saatiin me lopulta pari ihan semionnistunutta ympyrää laukattua. Täydellisyyteen ei kyl ihan ylletty, ja Inga tuntui lisäks olevan meidän(kin) kohdalla aika kireenä tänään mut en antanut sen häiritä yhtään omaa suoritusta, poimin vaan sen puheesta itselleni osoitetut neuvot joitten avulla sit suunnistin kohti onnistumista. Me lopetettiin Vallun kanssa ihan onnistuneeseen pätkään, ruuna tuntui jotenkin jäykältä taivutuksissa enkä onnistunut saamaan sitä taipumaan sataprosenttisen kunnolla. Tempo ja tahti meillä oli etenkin tunnin lopussa hyvin hallussa ja Vallu oli hyvin kuulolla.
Loppuverkoissa sain Vallun rentoutumaan hyvin ja ratsu tuntui oikein letkeältä. Siirtymiset sujui oikein hyvin ja ruuna oli helposti ohjattavissa. Olin tyytyväinen tuntiin!
Mitä hyötyä hevoselle on vastalaukan vastataivutuksesta?
- No sehän tarjoo varmasti hevolle hyveä jumppaa ja tasapainoreeniä ja saattaa kans toimii apuna esim vinouden korjaamisessa. :-)
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 22, 2015 9:03:29 GMT
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 27, 2015 8:23:26 GMT
Jos vielä ehtii, niin mukana ollaan =) (18.11. tunnilla)
|
|
|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Dec 27, 2015 9:19:24 GMT
Olga ratsastaa tunnilla Dollilla.
|
|