|
Post by Pappilan Ponitalli vOy on Feb 28, 2015 12:25:05 GMT
Perusmerkin kurssin toinen tunti
Poneilla opettajana Noora Terhinmäki ja hevosilla opettajana Marja Suho.
Alkukäyntien jälkeen on aika kerätä ohjat käsiin ja herätellä hevosia siirtymisillä. Keskitytään käynti-pysähdys-tehtävää ja harjoitellaan pysäyttämään hevosen tasajaloin. Sen jälkeen käynti-ravi-siirtymisiä ja voltit aina pitkien sivujen keskelle ravissa. Tässä välissä opettajat käyvät hakemassa myös muutamat puomit, joista he kehittelevät oppilaille pienen puomitehtävän. "Kuka muistaa mitä piti tehdä aina ennen puomia, jotta hevonen ei kompastu puomiin?" raikuu maneesin kaiuttimista. Nostetaan yksitellen laukka ja tullaan puomit myös laukassa.
(Tarinassasi saat itse päättää millä ponilla tai hevosella ratsastat ja muista katsoa hahmosi iän ja koon mukaan, kuulutko poni- vai hevostunneille!) Tarinan/runon/piirroksen ym viimeinen palautuspäivä on 4.4!
|
|
Nina
Tallitiimiläinen
Rollen ykkönen ♥
|
Post by Nina on Feb 28, 2015 18:53:28 GMT
Perhana, suustani pääsi kun näin tämän päivän tuntilistat. Ei hevosessa mitään vikaa ollut vaan sen hoitajassa, Jakessa nimittäin. Edelleen välttelin tuota poikaa joten tyydyin vaan ilmottamaan sille että saisi varustaa sen mulle valmiiksi ja painelin sen jälkeen odottelemaan maneesiin jossa oli meneillään edellinen tunti. hevosten mennessä kaatsoon ja meidän tunnin hevosten tullessa maneesiin otin pojalta hevosen ohjat ja ilmoitin pärjääväni ihan yksin. Just näin kävi mun tuurilla..
Tänään aloitimme tunnin herättelemällä hevosia siirtymisillä. Alkuun keskityttiin vain käynti-pysähdys tehtävään ja se meni minulla ja Kossulla hyvin. Hieman sitä sai herätellä liikkelle lähtiessä, mutta piristyi vähän kun jonkin aikaa niitä kerrattiin. Monta pysähdystä meni ettei ruuna seisonut tasajaloin joten jouduimme tekemään paljon toistoja Marjan huudellessa neuvoja. Pikkuhiljaa siitä pääsimme sitten jatkamaan käynti-ravisiirtymisiin joissa sainkin tehdä enemmän töitä jotta sain Kossun paremmin hereille, se kun tuntui taas vähän uneliaalta. Muutaman ravipätkän jälkeen hevonen alkoi heräilemään ja harjoitus sujui hieman helpommin kun ei tarvinnut niin paljon hoputtaa Kossua liikkeelle. Muutamia pieniä virheitä tuli, mutta voltteihin hevonen taipui yllättävänkin hyvin. Loppuun otettiin vähän työskentelyä puomeilla ja vihdoinkin allani oleva hevonen heräsi koko tunnin kestäneestä pienestä horroksesta. Kun vihdoinkin saimme tunnin päätökseen niin olin niin hikinen että oikein ällötti. Kossu menisi vielä seuraavallekin tunnille joten ojensin sen ohjat seuraavalle ratsastajalle.
|
|