E N S I M M Ä I N E N
Iso hevonen tuijottaa mua uteliaasti takkuisen otsapehkonsa takaa. On iso harppaus siirtyä poneista hevosiin, mutta joskus sekin on tehtävä. Siirtyminen tuntuu vielä isommalta, koska ensimmäinen hevoshoidokkini on muhun verrattuna the maailman valtavin hevonen. Avaan varovasti Tedin karsinan oven. Se laskee päätänsä ja nuuhkaisee mun farkkujen taskuja. Taputan Tedin massiivista kaulaa.
"Mä oonkin sitten sun uus hoitaja", hymähdän ja käyn hakemassan ruunan harjapakin, jonka pohjalla lojuu karvakasojen lisäksi paperilappu.
Käytävä on sitä harjapakkia lukuunottamatta tyhjä, joten voin lukea lapun viestin ääneen.
Rehuhuone tnä? ;-)Mikä hiton rehuhuone? Mitä rehuhuoneessa sit on? Tuskin mitään salattavaa. Mutta miten koko nuhjaantunut lappu on päätynyt Tedin harjojen sekaan? Miksi kysymyksen perässä oli SILMÄNISKUHYMIÖ? Vaikka miljoonat kysymykset mellesti mun päässä, keskittyisin nyt Tedin hoitamiseen, en lappumysteereihin. Laitan lapun silti taskuuni, jos joku kokeneempi Pappilalainen sattuis tulemaan tallille, voisin kysyä siltä, mitä ihmettä "rehuhuone" tarkottaa. Tai sitten lappu on vaan Kaislan kirjoittama muistutus siitä, miten rehuhuone pitäisi siivota tänään...
Joudun retuuttamaan itseni maanpinnalle rajusti, jotten vain sukisi Tediä hajamielisesti.
"Sori poika", mutisen. "Mun eka hoitopäivä, ja mä vaan keskityn johonki paperinpalaseen..."
Rapsutan Tedin kaulaa ja harjaan ruunan huolellisesti loppuun. Se seisoo kiltisti paikoillaan, vaikka mun omatunto kolkuttaa. Mä en sitonut sitä kiinni. Vaikka mun olis kai pitänyt. Kai. En tiedä Pappilan käytännöistä paljon mitään, mutta koska Tedi tuntuu niin kiltiltä, en tiedä, miks se pitäis laittaa kiinni.
Kun oon vienyt harjapakin takaisin paikoilleen, tajuan, miten hienon hoidokin mä oon saanut. Se vaan möllöttää hoitamisen ajan paikoillaan ja on lisäks pirun sulonen (jos sanoisin ton muiden kuullen, ne luulis, että puhuisin jostain söpöstä pojasta, mutta puhun nyt siis ihan Tedistä). Ja sitten kun oon tajunnut, miten ihana hoitohevonen mulla on, muistan, mitä mun takataskussa on. Se kirottu lappu, mistä mä en meinaa saada ajatuksiani pois puolta tuntia pidemmäks ajaksi. Mun pitää selvittää, mikä lappu se on.
Hoitajien huone kuhisee porukkaa. Ilmeisesti hoitajajengi on sitten vaan niin laiska, ettei ne jaksa puuhata tallissa, vaan juoruilee sohvalla. Jokanen kääntyy katsomaan mu (yhden blondin katse on niin pistävä, että voisin vaikka karata paikalta, mutta mun on pakko selvittää mua piinaavan paperinpalan mysteeri).
"Kukas sä oot?" se sama blondi sanoo ja katsoo mua arvostelevasti päästä varpaisiin tai varpaista päähän, ihan sama.
"Öh, Tedin hoitaja, Ria..." mikä mua vaivaa?! Yks pieni lappu onnistuu valtaamaan mun mielen, enkä saa puhuttua kuin pientä piiperrystä. Onkohan mulla auringonpistos? Ei rehuhuoneet mua ennen oo hetkauttanut.
"Jaa. Mitä asiaa?" yhä se sama blondi, joka puhuu epämiellyttävän kylmästi, kysyy.
"No... Mulla on pieni... no... öh... pulma?"
"Mikä sitten? Miten se sun hemmetin ongelmas liittyy meihin?"
Tähän porukkaan on selvästi hankala liittyä. Muut hoitajat vain myhäilevät taustalla, kun se taskurakettiblondi puhuu puhumistaan.
"Kun mä löysin tällasen lapun Tedin harjapakista, enkä mä tiiä mikä virka sillä on", tokaisen ja kaivan lapun esiin.
"Mä oon sit muuten Oona, eikä mua kiinnosta sun ongelmas, jotain muuta ehkä, mut ei mua."
Siitä huolimatta Oona repäisee lapun mun kädestä. Vähällä oli, ettei se olisi mennyt rikki.
"Rehuhuone tänää", blondi hymisee ja tirskahtaa.
Muutkin sohvalle linnoittautuneet tirskahtavat ja alkavat esittäytyä mulle.
"Mun nimi on Ellida", yksi brunette tokaisee ja hymyilee, Oonan katsoessa häntä terävästi.
Nyökkään ja kysyn, että mitä se rehuhuone sit tarkoittaa.
"Toi on ikivanha lappu... Saat kyl tietää, mitä rehuhuone tarkottaa, kunhan vaan tutustut Pappilaan paremmin", Ellida sanoo olkiaan kohauttaen.
Mä en halua alkaa haastamaan riitaa, joten tyydyn vastaukseeni ja käppäilen moikkaamaan vielä Tediä.
"Mitäs sanoisit, jos saisit ens kerralla putipuhtaat varusteet niskaas?" lässytän ja lähden etsimään satulasaippuaa.